Komisja Europejska stawia na odejście od paliw kopalnych i rozwijanie technologii zielonego wodoru. Wzrastająca ilość odpadów wymusza zmianę dotychczasowej polityki postępowania z odpadami i wprowadzenie nowych technologii i rozwiązań, korzystnych dla środowiska, zmierzających do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Czy w funkcjonujących już polskich spalarniach produkowany będzie wodór? Zapytaliśmy w szczecińskim EcoGeneratorze.
W Szczecinie bez zmian
Działania związane z opracowaniem i wdrażaniem rozwiązań pozwalających na wytwarzanie, magazynowanie, transport oraz wykorzystanie wodoru stanowią jeden z filarów Europejskiego Zielonego Ładu. Obecnie ruszyły programy wspierające wytwarzanie zielonego wodoru, między innymi z odpadów.
O plany związane z przetwarzaniem odpadów w celu uzyskania wodoru, zapytaliśmy szczeciński EcoGenerator, który w procesie termicznego unieszkodliwiania odpadów produkuje energię elektryczną i cieplną:
„W ramach działalności EcoGeneratora nie będą prowadzone badania ani wprowadzane innowacje dotyczące możliwości produkcji zielonego wodoru jako paliwa energetycznego. Nie będziemy też ubiegać się o unijne środki w tym celu”
– poinformowała Anna Folkman rzecznik prasowy ZUO Sp. z o.o.
Na chwilę obecną zakład nie planuje również zmian dotyczących dystrybucji odpadów poprocesowych, przy użyciu których mógłby być wytwarzany zielony wodór, pozyskiwany np. z glinu, zawartego w żużlu i popiołach.
Co z odpadami poprocesowymi?
Aktualnie żużle i popioły odbierane są z EcoGeneratora przez kilka zewnętrznych firm, które wywożą je poza teren województwa zachodniopomorskiego.
„Wyjaśniamy, iż żużel który odbieramy z ZUO Sp. z o.o. ze Szczecina, pozostaje na obszarze działania Spółki. Koszty transportu odpadu do Sosnowca stanowiły składnik stawki za usługę, jaką zaoferowaliśmy w postępowaniu”
– na nasze pytanie odpowiedziało jedno z przedsiębiorstw odbierających odpady poprodukcyjne.
Portal Biznes24pl.com zwrócił uwagę na znaczne odległości firm od Szczecina, sięgające nawet 750km. Naszczecin.pl podkreślił, że każda ciężarówka przewożąca odpady zwiększa ślad węglowy i powoduje emisję spalin, przez co wzrastają koszty środowiskowe. Problem można spróbować rozwiązać lokalnie, zagospodarowując odpady i odzyskując z nich surowce na miejscu, wówczas zamiast ciężaru kosztów utylizacji i transportu, można uzyskać przychody ze sprzedaży.
„Całkowite zagospodarowanie tych odpadów poprocesowych mogłoby przynieść dodatkowe korzyści finansowe i środowiskowe. Finansowe, ponieważ szczeciński Zakład Unieszkodliwiania Odpadów ma obowiązek podpisania umów z firmami, którym płacić musi za odbiór tych pozostałości, a tak się składa, że wszystkie one działają poza granicami województwa zachodniopomorskiego. Do wszystkiego dochodzić mogą zatem niebagatelne koszty transportu”
– napisał Naszczecin.pl.
Mieszkańcy Szczecina w grudniu 2022 r. otrzymali kolejną informację o podwyżce opłat za śmieci. Przy wzrastających kosztach paliwa, a tym samym transportu, będącego częścią usługi świadczonej przez przedsiębiorstwa odbierające odpady poprocesowe na rzecz ZUO, opłaty dla mieszkańców raczej nie będą stały w miejscu.
źródło: Naszczecin.pl/Biznes24pl.com
foto: Pixabay