Przekop Mierzei Wiślanej umożliwić ma rozbudowę i prężny rozwój portu w Elblągu. Przyczyną sporu jest wykonanie odcinka 900 m pogłębienia toru wodnego. Koszty tej inwestycji ponieść ma Gmina Miasta Elbląg.
Tor wodny przyczyną sporu
Pogłębienie toru wodnego prowadzącego do elbląskiego portu powinno być w całości zadaniem Skarbu Państwa, realizowanym przez Urząd Morski. Według prezydenta Elbląga Witolda Wróblewskiego oznacza to, że pogłębienie toru ze środków samorządu mogłoby prowadzić do zarzutów o niegospodarność. Na październikowej konferencji prasowej prezydent przedstawił opinię Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych – podaje portal elblag.eu .
– Cały czas wraca kwestia ostatniego odcinka toru wodnego. Poprosiłem więc o opinię Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych, którą chcę zaprezentować. Na początku zwracam jednak Państwu uwagę, że Urząd Morski pogłębia tor na ternie Gminy Elbląg, później tor biegnie już w granicach administracyjnych Gminy Miasto Elbląg i też jest do pewnego momentu pogłębiany, to dwa odcinki długości 700 i 2.200 metrów, które Urząd Morski realizuje w ramach budowy drogi wodnej. Natomiast okazuje się, że ostatnie 900 metrów to my mamy pogłębiać
– powiedział prezydent Wróblewski.
Faktem jest, że Gmina Tolkmicko i Gmina Elbląg, przez które przebiega droga wodna, nie ponoszą żadnych kosztów inwestycji. Na obszarze Gminy Elbląg budowany jest dodatkowo most, lecz gmina również nie partycypuje w kosztach jego postawienia. Prezydent podkreślił, że miasto nie ma kompetencji do inwestowania na morskich wodach wewnętrznych i na terenach Skarbu Państwa. Podobna inwestycja wykonywana jest w Szczecinie i tutaj także w kosztach pogłębiania toru nie partycypuje Miasto Szczecin.
Ekspertyza – Miasto Elbląg nie ma takich kompetencji
Prezydent powołał się na ekspertyzę opracowaną przez Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych, która wskazuje, że Miasto Elbląg nie posiada kompetencji do realizacji zadań polegających w szczególności na budowie, modernizacji lub utrzymaniu torów wodnych na wewnętrznych, przepływowych wodach morskich w granicach Portu Morskiego Elbląg. Wydatkowanie środków z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie tej budowy stanowić więc będzie naruszenie zasad dokonywania wydatków ze środków publicznych.
Źródło: elblag.eu
Foto: port.elblag.pl